
در این نوشتار وضعیت شناورهای خدماتی منطقه مورد بررسی قرار میگیرد.
در حال حاضر در جهان بیش از ۵۳۰۱ فروند شناور خدماتی فراساحل وجود دارد. در ۱۰ سال اخیر بهطور متوسط ناوگان این شناورها ۷ درصد رشد داشته است. در حال حاضر با کاهش شدید قیمت نفت در سالهای جاری و کاهش فعالیتهای فراساحلی بسیاری از شرکتها به تغییر کاربری ناوگان فراساحلی خود یا اوراق کردن شناورهای قدیمیتر روی آوردهاند. در حال حاضر، در منطقه خلیجفارس ۱۴۵ سکوی نفتی وجود دارد که از این لحاظ پنجمین منطقه بزرگ در جهان محسوب میشود. در این منطقه همانطور که در تصویر زیر آمده است، ۵ درصد از خدمات به سکوهای دریایی توسط شناورهای صنایع فراساحلی کشور ارائه میشود. بااینحال شرکت نامآشنایی که در این زمینه بهصورت تخصصی فعالیت کند، وجود ندارد و به اعتقاد کارشناسان داخلی حجم ناوگان موجود جوابگوی نیازهای فراساحلی کشور نیست. در حال حاضر ۶۵ شناور خدمات فراساحلی با متوسط سال ساخت ۱۹۸۶ میلادی با پرچم ایران وجود دارند.
هرچند بهطور کلی بازار شناورهای خدمات فراساحلی در سطح جهانی دارای پراکندگی بازیگران است، اما این پراکندگی در منطقه خلیجفارس گستردهتر است. در ادامه به معرفی این بازیگران منطقهای میپردازیم:
شرکت ZAMIL Offshore: این شرکت در سال ۱۹۷۷ میلادی در کشور عربستان توسط برادران الزمیل تأسیس شد. ناوگان این شرکت ۴۵ فروند شناور است که از این میان ۳۶ فروند شناور AHTS است. این شرکت ۱۰ درصد از ناوگان AHTS منطقه را در اختیار دارد. شرکت ZAMIL با 7 درصد سهم بازار دومین شرکت برتر است.
شرکت TOPAZ: در سال ۱۹۷۳ در کشور امارات تأسیس شده است. در ۴ منطقه از جهان فعالیت دارد. این شرکت در منطقه خلیجفارس ۲۱ فروند شناور دارد. تعداد کارکنان این شرکت در منطقه ۷۳۱ نفر است و ۲۰ درصد از درآمدهای شرکت معادل با ۷۴ میلیون دلار از منطقه خلیجفارس حاصل شده است. شرکت TOPAZ چهارمین شرکت برتر منطقه با سهم ۵ درصدی است.
شرکت HALUL offshore: این شرکت قطری با ناوگانی متشکل از ۳۵ فروند شناور، سهم ۵ درصدی از بازار را در اختیار دارد و پنجمین شرکت برتر منطقه است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ میلادی بالغ بر ۴۴ میلیون دلار سود خالص داشته است.
برترین شرکت منطقه با ۹ درصد سهم بازار شرکت آمریکایی Tidewater است، که در این متن به آن اشارهای نشده است.